Hjärtstopp.

Hjärtstopp. Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva om det. Men det var vad som hände min pappa för ett par veckor sedan. Jag väljer o skriva en liten del. Av hänsyn till övriga anhöriga som alla har sin egen berättelse och sina egna upplevelser runt omkring de inträffade. Den här gången gick det bra. Oftast gör det inte det har jag insett. http://www.smslivraddare.se/info-om-hjartstopp Små små detaljer som gör att han överlevde. Han körde själv bilen då hjärtstopp inträffade. Stod vid rödljus då det hände(vill inte ens tänka på vad som hänt om det var ute i trafiken). Har en bror som hoppade ur och larmade efter hjälp till omgivningen. En brandman i bilen bakom som hjälpte till med HLR. Sjuksköterska i bil bakom som larmade och hjälpte till. Ambulans på plats 1 minut efter att larm kommit in. Då sattes hjärtstartare in. Ja ni förstår. ALLT klaffade den här dagen. Det var meningen att det skulle bli så här. Varje gång jag berättar historien känns det just som en historia. Har det hänt på riktigt!? Det handlar om några få minuter. Ynka få minuter. 5-10 procent överlever. Det finns hjältar där ute i hela landet som gör skillnad. Stor skillnad. Har efter det inträffade noterat hjärtstartare på många ställen, väl synliga som jag inte lagt märke till förut. Har också insett hur viktig HLR är. Uppdatering för egen del snarast. Som sagt, väljer en kort historia som egentligen kan bli väldigt lång, men inte här inte nu...

Kommentarer
Postat av: Åsa

Oj! Snacka om änglavakt! Tänk att det vid just det tillfället fanns kunnigt folk i närheten...

2013-08-05 @ 06:41:34
Postat av: Anneli

Åsa: Ja verkligen. Vi är verkligen tacksamma att det slutade som det gjorde. Kram

2013-08-06 @ 09:23:07
Postat av: Sandra

Ja, fy fasen så otäckt:-(
Jag måste förnya min HLR utbildning i september, då har det gått 1 år sedan jag gjorde den sist..
Efter att man gjort den kursen lägger man märke till vart hjärtstartare är mycket mer tycker jag, än vad jag hade gjort annars.
Så glad att det gick bra för din pappa!

Stor kram!!!

2013-08-06 @ 17:15:56
URL: http://www.lillapingvin.blogg.se
Postat av: Anneli

Sandra: Ja du vi är verkligen tacksamma.
Jo man måste ju förnyao uppdatera för att komma ihåg hur man ska göra så man inte bara står där. Vet att det är på G på jobbet men kommer trycka på mer om det!!! Kraaam

2013-08-11 @ 16:44:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0