FOKUS och RUTINER.

Det gäller att ha rätt inställning och FOKUS.

Får ofta frågan om det inte är stressigt att ha 3 barn och dessutom så tätt.
Skulle ljuga om jag sa att det inte var stressigt ibland, för det är det. MEN så kan det vara väldigt lugnt också.

Stressigt blir det här hemma när jag inte riktigt hinner med och allt händer samtidigt.
Exempelvis som förra veckan. Viggo var trött och visade det genom att vara på sina systrar. Tog beslutet att det fick bli sova innan middag. Satte på en film till Moa som fick mysa lite, Ida fick roa sig själv på en filt. Jag gick ut i hallen för att söva honom i vagnen....lagom som han är på G att somna så börjar lilltjejen skrika. Hör Moa säga till Ida "Lilla gumman varför är du ledsen?,är du hungrig eller trött!?"
Kände att det var inte riktigt hennes ansvar även om hon var duktig och försökte trösta. Hon hade blivit lovad film-mys så det fick det bli.
Hämtade Ida och vaggade henne i famnen och fortsatte vagga Viggo i vagnen(piggelin efter Idas skrikande).
Hade jag fokusera på att det var stressigt att stå och söva 2 barn samtidigt så hade de nog aldrig somnat.
Var själv lugn och barnen somnade snabbt! Dessutom fick Moa och jag tid för oss själva eftersom de andra sov, så vi kunde baka tillsammans.:)

Stressigt kan det också vara om jag har en bebis som skriker för att hon är hungrig, har en tjej som behöver gå och kissa och dessutom har en liten kille som har ramlat och slagit sig-samtidigt.
Återigen FOKUS, vem behöver hjälp först och vem kan vänta!?

Eller så kan det vara väldigt lugnt, för vi har våra RUTINER här hemma.
På eftermiddagen går vi i stort sett alltid upp och leker i lekrummet. Tar nästan alltid med något extra mellis typ russin, lite frukt och något att dricka och börjar med. Sedan får barnen leka med det de vill och mamsen tränar lite genom olika övningar på en filt bredvid. Efter det väljer en av dem ut kvällens pyjamasar och sedan är det dusch som gäller för oss alla. Det fungerar utmärkt att duscha och göra iordning alla 3 och dessutom sig själv!=)Eftersom det är vår RUTIN på kvällen...sedan går vi ner och fixar middag(ofta har jag förberett lite innan vi går upp för lek och dusch). Vid den här tiden kommer också karln hem i huset, vilket gör att vi alla blir glada och nöjda och orkar ett tag till innan det är dags för sova!

Men man kan ju inte alltid leva som man lär. Ibland tappar man fokus och rutiner.
I helgen tappade jag fokus, men det är kanske inte är så konstigt då sömnen var usel. Satt ju vaken nästan en hel natt med hostig och snorig liten tjej och så kom ju omställningen av klockan mitt i allt också...
Det "roliga" mitt i allt var ju att jag var fullt medveten om att jag INTE hade fokus på rätt saker men jag ville ha det så!! Ville ha en riktigt usel dag och så visste jag ju att jag hade maken hemma som faktiskt kunde hjälpa till här hemma. OCH det gjorde han så som bara han kan. Jag fick gå och sova mitt på dagen. PÅ kvällen fixade han dessutom en god höstmiddag, trots att han inte själv kännde sig helt kry.:)
En dag mitt i veckan är ju inte kanske så lämplig att tappa fokus och rutiner på för då står jag själv där med ett kaos! Men nu kunde jag göra det och verkligen ladda batterierna...

...Så nu är jag fokuserad igen. Fokuserad på att ha en bra vecka. Har för en gång skull inte planerat något(mest p.g.a att lilltjejen inte är helt 100). "Bara" barnens bad (Moa idag och Viggo på torsdag) som är inplanerat. Är det lov så är det!;)
Dessutom vet jag att det nästa vecka är en vecka FULL med olika "kom ihåg" och aktiviteter.
Så jag ser fram emot en vecka där jag kan ta dagarna lite som de kommer...

Vad ser ni fram emot denna veckan?:)

Kram från mamman med fokus!;)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0